ALEKSANDAR SRNEC

1924. – 2010., Zagreb

RADOVI

Biografija

Ex Jugoslavija

1946-1968

Aleksandar Srnec bio je hrvatski umjetnik i jedan od utemeljitelja grupe EXAT 51, prepoznat po svojim inovativnim lumino-kinetičkim istraživanja, kao i vrhunskim avangardnim ostvarenjima na poljima slikarstva, skulpture i dizajna.

U Zagrebu je pohađao gimnaziju na kojoj mu je predavao Antun Motika. Na prvoj godini studija, s kolegama Ivom Kalinom i Ivanom Piceljem, osnovao je umjetničku grupu Ipikas, nazvanu prema inicijalima članova grupe. Nakon Drugoga svjetskog rata provodi godinu dana na Arhitektonskom fakultetu u Zagrebu, a 1947. godine nastavlja studij na Akademiji, koji zauvijek napušta 1949. g.

Od 1948. do 1951. s V. Richterom i I. Piceljem radio je na opremanju jugoslavenskih izložbi i paviljona na sajmovima u zemlji i inozemstvu. Godine 1951., s Ivanom Piceljem i Božidarom Rašicom, osnovao je grupu umjetnika i arhitekata EXAT 51 (kratica za Eksperimentalni atelier), koja djeluje u prvoj polovici pedesetih godina dvadesetog stoljeća u tada dominantnoj klimi socijalističkog realizma. Grupi su ubrzo pridružili i arhitekti Bernardo Bernardi, Zdravko Bregovac, Zvonimir Radić, Vjenceslav Richter, Vladimir Zarahović te slikar Vlado Kristl. Osnovni program grupe bilo je zalaganje za legitimnost apstraktne umjetnosti, te za jednaku vrijednost “čiste” i “primijenjene” umjetnosti, odnosno za sintezu svih likovnih umjetnosti. Djelovanje u grupi EXAT 51 ostavilo je dubok pečat na Srnecovo stvaralaštvo, te najavilo novo vrijeme hrvatske suvremene umjetnosti.

Od pedesetih do kasnih sedamdesetih Srnec je stvorio iznimno veliki broj ostvarenja u području grafičkog dizajna i vizualnih komunikacija (oprema knjiga, plakati za različite manifestacije, vizualni identiteti i druga ostvarenja u sferi masovne javne komunikacije).

Godine 1950. nastao je apstraktni crtež Linije, ključno djelo za razvojni put umjetničkog Srnecova stvaralaštva. Prve reljefe u bojanom drvu izradio je krajem pedesetih godina prošlog stoljeća te ubrzo (od 1960.) prešao na izvedbu u aluminiju, metalu i pleksiglasu. Od 1955. intenzivnije se počinje baviti kolažom. U razdoblju od 1959. do 1960. Srnec se bavio crtanim filmom kao suradnik Zagrebačke škole crtanog filma. Napravio je nekolicinu eksperimentalnih filmova kao što je Počeci 1 i Počeci 2. Iskustvo rada na novomu mediju potaknulo je Srneca na ispitivanje mogućnosti svjetla u pokretu te se od 1962. posvetio luminokinetičkim istraživanjima. Između ostaloga, napravio je  prvi luminokinetički objekt / ambijent u hrvatskoj umjetnosti.

Bio je sudionik i tada brojnih izložbi u inozemstvu koje su predstavljale suvremenu jugoslavensku umjetnost, te Venecijanskog bijenala 1968. g. Godine 1999. dobio je Nagradu “Vladimir Nazor” za životno djelo iz područja likovne i primijenjene umjetnosti.

Projekti u kojima su izlagani radovi

umjetnički utjecaji

Na ALEKSANDAR SRNEC utjecali su:

ZENIT

Ex Jugoslavija

1915-1946

VLADO KRISTL

Ex Jugoslavija

1946-1968

JOSIP SEISSEL (JO KLEK)

Ex Jugoslavija

1915-1946

VJENCESLAV RICHTER

Ex Jugoslavija

1946-1968

BOŽIDAR RAŠICA

Ex Jugoslavija

1946-1968

ESEJ O AUTORU