Kiedy rano otwieram oczy, widzę film. Eksperyment w sztuce Jugosławii w latach 60. i 70.

Muzej moderne umjetnosti, Varšava, Poljska, 2008.

kustosica: Ana Janevski
izložbena arhitektura: Monika Sosnovska
suradnja: Tomasz Fudala

Novi Muzej moderne umjetnosti u Varšavi odlučio je započeti svoj izložbeni program s takvom temom iz dva razloga. Njegova je glavna misija mapirati i istraživati umjetničku scenu regije poznate kao istočna Europa, srednja Europa, bivši istočni blok ili, nedavno, “nova Europa”.

Drugo, razvoj vizualnih umjetnosti u Jugoslaviji 60-ih i 70-ih godina nije bio izuzet od radikalnih redefinicija umjetničke prakse karakteristične za ovo uvijek fascinantno razdoblje u povijesti. Umjetnost je krenula na putovanje u stvarnost izvan granica studija i galerije, u pokušaju da bolje reagira na svijet.

Jugoslavija, jedinstveni društveno-politički entitet, i sama eksperimentalna federacija vezana internacionalizmom, postala je plodno tlo za potpuno novu umjetničku praksu. Povod za izložbu bilo je promišljanje fenomena eksperimentalnog filma koji se razvijao u kinoamaterskim klubovima 60-ih godina u Zagrebu, Beogradu i Splitu. Eksperimenti u filmu i umjetnosti te interakcija između tih polja predlažu novo stajalište u ispitivanju radikalnih promjena u umjetničkom izražavanju i ponašanju. Citat Tomislava Gotovca odabran je za naslov izložbe kako bi se istaknula njegova pionirska uloga u prožimanju umjetnosti i filma, u eksperimentalnim filmskim strategijama i novim formatima u vizualnim umjetnostima, kao i u svijesti o nemetaforičkom i anti- narativni karakter suvremenog umjetničkog jezika.

Izložba nastoji ocrtati novu radikalizaciju vizualnih kodova i pojavu novih umjetničkih formi 70-ih godina u Jugoslaviji – od videa do korištenja umjetničkih tijela, od redefiniranja izložbenih strategija i koncepata do intervencija u javnim prostorima. , do konačnog napuštanja granica između umjetnosti i života.

IZLOŽENI RADOVI IZ KOLEKCIJE MARINKO SUDAC

Popis radova:

  1. Laszlo Szalma, Tragovi u urbanom prostoru, 1971., c/b fotografija, 238 X 340 mm
  2. Laszlo Szalma, Tragovi u urbanom prostoru, 1971., c/b fotografija, 238 X 340 mm
  3. Tomislav Gotovac, Kinokarte, 1964., kolaž , papir, 474 X 475 mm
  4. Attila Csernik, Forma A u tri položaja, 1972., 3 x c/b fotogtafija, 211 X 297 mm
  5. Attila Csernik, Bez naziva, 1972. , 3x c/b fotografija, 392 X 304 mm
  6. Attila Csernik, Telopis, 1975. , c/b fotografija, 506 X 340 mm
  7. Laszlo Szalma, Hommage to Dada, 1972., tekst pečat, 3x c/b fotografija,  470 X 323 mm
  8. Slavko Matković, Rolling Stonsi stanuju u mojoj ulici, 1971., letraset, novinski papir,246 X 185 mm
  9. Slavko Matković, Help, 1971., letraset, novinski papir,246 X 185 mm
  10. Slavko Matković, My name is Beatle, 1971., letraset, novinski papir,246 X 185 mm
  11. Slavko Matković, Proboj materije kroz materiju, 1971., 7x c/b fotografija, 240 X 185 mm
  12. Radomir Damnjan Damnjanović, U čast avangardi, 1973., fotografija u boji ,290 X 397 mm
  13. Era Milivojević, Obljepljivanje umjetnika ljepljivom trakom (Marima Abramović), 1971., 4x c/b fotografije, 612 X 519 mm
  14. Nuša i Srečo Dragan, Cu, 1968., c/b zvučnifilm, 3′
  15. Aleksandar Srnec, Film, 1968. c/b nijemi film

Katalog izložbe

urednica: Ana Janevski