Поезія та перформанс. Східноєвропейська перспектива

Kultura Medialna, Dnjepar, Ukrajina, 2021.

Kustosi: Sabine Hensgen, Tomasz Glanz, Yuri Birte Anderson, Kateryna Rusetska. Yaroslav Futymskyi

Izloženi umjetnici:

Akademia Ruchu, Liberec Radio Studio, Bu-Ba-Bu, Stanislav Turina, Václav Havel, Nikita Alekseev, Gábor Altorjay, Pavel Arsenev, Damir Avdić, Bosch+Bosch (Attila Csernik, Slavko Matković, László Szalma), Ľubomír Ďurček, Exterra XX, Else Gabriel, Dorota Gawęda / Eglė Kulbokaitė (Young Girl Reading Group), Rimma Gerlovina, Tomislav Gotovac, Collective Actions group, OHO Group (Nuša & Srečo Dragan, Naško Križnar), Group of Six Artists, Bohumila Grögerová / Josef Hiršal, Durs Grünbein, Gino Hahnemann, Tibor Hajas, Jörg Herold, Vladimir Kopicl, Jiří Kolář, Dávid Koronczi, Barbara Kozłowska, Romuald Kutera, Katalin Ladik, Yuri Leiderman,, Via Lewandowsky, Vlado Martek, Kirill Medvedev, Jan Měřička, Andrei Monastyrski, Ladislav Novák, Pavel Novotný, NSRD (Hardijs Lediņš, Juris Boiko, Imants Žodžiks), Roman Osminkin, Andrzej Partum, Bogdanka Poznanović, Dmitri Prigov, Pussy Riot, Lev Rubinstein, Gerhard Rühm, Mladen Stilinović, Gabriele Stötzer, Tamás Szentjóby, Bálint Szombathy, Slobodan Tišma, Raša Todosijević, Dezider Tóth (Monogramista T.D), Jaromír Typlt, Jiří Valoch, Leonid Voytsehov, Group Abstract Finger, Vasyl Lozynsky, Henri Chopin, Petro Ryaska, LuHoSad, Ksenia Hnylytska, Anita Nemet, Vlodko Kaufman, Semyon Khanin, Yaroslav Futymskyi, Coro Collective, Dana Kavelina, Fedir Tetianych, Yuriy Sokolov, Nikolay Karabinovych, Tesla Sonet Duo

Izložba „Poezija i performans. Istočnoeuropska perspektiva” kombinira radove pjesnika i umjetnika druge polovice dvadesetog stoljeća i suvremenih ukrajinskih predstavnika poetskih i performativnih praksi. Izložba se dotiče tema jezične cenzure – njezine podređenosti ideologijama i politikama , krhkost i ranjivost na različite društveno-kulturne transformacije, kako u prošlosti tako i danas.

Komunikativna i političko-ideološka uzurpacija jezika jedan je od problema s kojima su se u istočnoj Europi susreli umjetnici i pisci druge polovine 20. stoljeća. Za mnoge od njih ova je situacija postala predmetom analize i promišljanja, koje bi onda provodili uz pomoć estetskih alata. Dugo su vremena pjesnička izvedba i njezini konteksti ostali praktički nezapaženi. Zato naziv „Poezija i performans” budi subverzivne umjetničke osjećaje protiv autoritarnih režima, kao i suvremene političke retorike: manipulacije jezikom, jezikom i jezikom.

Fokus na umjetničke pozicije istočne Europe u izložbi ne predviđa nužno teritorijalizaciju teme. Koristeći pojam “perspektiva”, želi se promijeniti gledište – kako bi se otvorili novi horizonti za razumijevanje jezika. Izložba tako oslikava decentraliziranu panoramu istočnoeuropske izvedbene umjetnosti koja se više ne razvija oko Sovjetskog Saveza, kombinirajući povijesne primjere poezije i performansa u jednom kontekstu s radovima suvremenih ukrajinskih pjesnika/izvođača, Time pruža priliku za ponovno povezivanje poezije, performansa i politike u istočnoj Europi.

Pripreme za ovu izložbu počele su 2019. godine i bile su usporene pandemijom. Ipak, usprkos dugogodišnjim poteškoćama, već postojeća izložba “Poezija i performans: istočnoeuropska perspektiva” prenesena je iz Švicarske u Dnjepar, gdje su odabrani suvremeni ukrajinski radovi. Primjeri ukrajinskih pjesničkih performansa iz nedavne prošlosti ključni su na izložbi i spajaju se sa suvremenim umjetnicima koji rade u ovoj tradiciji, tvoreći dijalog između prošlosti i sadašnjosti. Od tekstova, interaktivnih objekata, audio i video zapisa, pa sve do filmova i instalacija koje dokumentiraju performanse.

Izložba je nastala u suradnji s Centrom za suvremenu kulturu u Dnjepru, nevladinom udrugom Kultura Medialna, galerijom Artsvit, Sveučilištem u Zürichu, Europskim istraživačkim vijećem, Odjelom za humanitarnu politiku Gradskog vijeća Dnjepra i programom Kulturna prijestolnica.

📷: Oleg Samoilenko

Otvorenje izložbe