DMITRI PRIGOV

RADOVI

Biografija

Rusija

1968-1989

Dmitrij Prigov jedan je od najistaknutijih umjetnika sovjetske neslužbene umjetničke scene i jedan od utemeljitelja moskovskog konceptualizma. Bio je pjesnik i umjetnik koji je radio kao grafičar, stvarao je skulpture i instalacije te izvodio performanse.

Prigov je diplomirao kiparstvo na Institutu umjetnosti Stroganov u Moskvi. Njegovu generaciju učenika činili su i umjetnici poput Borisa Orlova, Komara i Melamida, Leonida Sokova i Aleksandra Kosolapova.

Prigov je počeo pisati poeziju 1956. i bio je vrlo plodan pisac (napisao je više od 35 000 pjesama). Iako je mnogo pisao, njegova su djela kružila samo kao samizdati i inozemna izdanja. Njegov rad uključivao je krhke materijale poput novina, u koje je stavljao riječi na latinici i ćirilici (Prigov, Perestrojka, Memorija itd.). Sredinom 1980-ih izradio je stikhograms – radove na pisaćem stroju koji su nalikovali ranijim tipografskim eksperimentima s početka 20. stoljeća. Tijekom 1990-ih počinje raditi skice za instalacije na papiru (tzv. Fantomske instalacije).

Godine 1972. s Borisom Orlovim unajmljuje atelje, koji je postao stjecište underground umjetnika i pjesnika.

Jedan je od utemeljitelja moskovskog konceptualizma. Središnje figure pokreta bili su Dmitrij Prigov, Ilja Kabakov, Irina Nahova, Viktor Pivovarov, Erik Bulatov, Andrej Monastirski te Komar i Melamid. Neka zajednička obilježja njihova rada uključuju sovjetsku ikonografiju, koju su interpretirali kroz konceptualni ili pop-art pristup, često kritičan prema njezinim estetskim i ikonografskim temeljima.

Početkom 1980-ih s Viktorom Erofejevim i Vladimirom Sorokinom osnovao je grupu EPS. Grupa je imala za cilj dekonstrukciju sovjetske ideologije uključivanjem tabu konteksta, posebice „estetike tjelesnog dna”, u književnu sferu.

Kratko je zadržan u psihijatrijskoj bolnici 1986. godine zbog svoje akcije u kojoj je uoči Perestrojke na ulicama objavio niz svojih pjesama (predupozorenja). Pušten je tek nakon što je nekoliko kulturnjaka interveniralo u njegovu korist.

umjetnički utjecaji