Poézia a performancia. Východoeurópska perspektíva

Nová synagóga, Žilina, Slovačka, 2017.

kustosi: Tomáš Glanc, Daniel Grúň, Sabine Hänsgen

Izloženi umjetnici:

Milan Adamčiak, Pavel Arsenev, Babi Badalov, Bosch+Bosch (Attila Csernik, Slavko Matković, László Szalma), Collective Actions Group, Ľubomír Ďurček, Else Gabriel / Via Lewandowsky, Rimma Gerlovina, Tomislav Gotovac, Group of Six Artists, Bohumila Grögerová / Josef Hiršal, Gino Hahnemann, Václav Havel, Jörg Herold, Semyon Khanin (Orbita), Príbuzenstvo Moho (Zuzana Jasenková, Kristína Országhová, Magdaléna Scheryová), Dávid Koronczi, Katalin Ladik, Yuri Leiderman / Andrey Silvestrov, Vlado Martek, Andrei Monastyrski, Monogramista T.D, Ladislav Novák, Pavel Novotný, NSRD (Hardijs Lediņš, Juris Boiko, Imants Žodžiks), OHO Group (Nuša & Srečo Dragan, Naško Križnar), Boris Ondreička, Orange Alternative, Roman Osminkin, Ewa Partum, Bogdanka Poznanović, Dmitri Prigov, Lev Rubinstein, Nóra Ružičková / Marianna Mlynárčiková, Mladen Stilinović, Gabriele Stötzer, Tamás Szentjóby, Bálint Szombathy, Raša Todosijević, Jaromír Typlt, Jiří Valoch 

U drugoj polovici dvadesetoga stoljeća, pjesnici i umjetnici bili su oni koji su osobito prihvatili izazov sagledavati i istraživati instrumentalizaciju jezika zbog njegove kumikacijske i političko-ideološke svrhe. Činili su to stavljajući pažnju na „stvorenost“ jezika, njegovu materijalnu i medijalnu dimenziju i stvarajući performativne situacije za sebe is voju publiku unutar koje su se mogućnosti verbalne ekspresije mogle testirati i odviti. U Istočnoj Europi, poezija i performance igrali su važnu ulogu u neslužbenoj ili djelomično toleriranoj kulturnoj sceni.

Pisana praksa samizdata i njezin odnos s alatima konkretne i vizualne poezije tretirani su i prezentirani u nekolicini prijašnjih projekta. Ipak, dosada je manje pažnje dano okolnostima performansa. Uz pisanu literauru samizdata, subkulturni miljei pridali su osobito značenje usmenoj recitaciji pjesama, izložbama i poetskim akcijama. Ovi međuodnosi teksta i situacija u poetskim činovima funkcionirali su kao okidač performansa i hepeninga.

Izložba predstavlja umjetnike iz subkultura u socijalističkim državama zajedno sa suvremenim pozicijama koje nastavljaju nasljeđe spajanja poezije i performansa. Pokazuje trud pjesnika i umjetnika da se odlobode kontroliranog jezika i normativne komunikacije sada i ranije. Poetry & Performance. The Eastern European Perspective tako se suočava sa trenutačnim društvenim izazovima u post-socijalističkim zemljama kroz prizmu jezika i ideologije i gleda unutrag u točke njihova izvorišta.

📷: Peter Snadík; Nová synagóga Žilina

IZLOŽENI RADOVI IZ KOLEKCIJE MARINKO SUDAC