Inny Trans-Atlantyk. Sztuka kinetyczna i op-art w Europie Wschodniej i Ameryce Łacińskiej w latach 50. – 70.
Muzej moderne umjetnosti u Varšavi, Varšava, Poljska, 2017.
kustosi: Marta Dziewańska, Dieter Roelstraete, Abigail Winograd
Izloženi umjetnici:
Vladimir Akulinin, Martha Boto, Feliza Bursztyn, Lygia Clark, Carlos Cruz-Diez, Milan Dobeš, Dvizhenie Group, Wojciech Fangor, Constantin Flondor, Vladimir Galkin, Gego, Francisco Infante, Prometheus Group, Jerzy Jarnuszkiewicz, Julije Knifer, Vyacheslav Koleychuk, Gyula Košice, Grzegorz Kowalski, Julio Le Parc, Almir da Silva Mavignier, Vera Molnar, Lev Nussberg, Hélio Oiticica, Abraham Palatnik, Andrzej Pawłowski, Ivan Picelj, Ludmiła Popiel, Vjenceslav Richter, Jerzy Rosołowicz, Mira Schendel, Nicholas Schöffer, Sigma Group, Jesus Rafael Soto, Aleksandar Srnec, Henryk Stażewski, Zdeněk Sýkora, Victor Vasarely, Magdalena Więcek, Ryszard Winiarski.
Ovaj trend predstavlja i alternativu i izazove za kritičarski konsenzus mainstream sjevernoameričke umjetničke produkcije. Dok su u Parizu, Londonu i New Yorku vladali apstraktni ekspresionizam, enformel i lirska apstrakcija, drugačija povijest umjetnosti pisana je u povezanim središtima Varšavi, Budimpešti, Zagrebu, Bukureštu i Moskvi, zajedno s Buenos Airesom, Caracasom, Rio de Janeirom i São Paulom. Ovdje su se pojavile mreže umjetničkih praksi posvećene potpuno drugačijem setu estetičkih pitanja postavljenim u odnos s različitim dijeljenim političkim i ekonomskim realnostima.
Procvat kinetički i op-art umjetnosti u ovim regijama bio je, između ostaloga, manifestacija fascinacije s pokretom – njegovim estetičkim efektom i dinamičkim prilikama koje je imao i dopuštano stvaranje novih, interaktivnih odnosa s publikom. Ovi mobili i/ili mobilni objekti često su stvarani u interdisciplinarnim timovima u kojima su se udruživali umjetnici sa znanstvenicima i inženjerima, i rijetko su začeti kao gotova remek-djela kojima će se diviti nezainteresirani gledatelji, već su bili stvoreni kako bi bili prikazani u muzejima i javnim prostorima kao poziv publici na interakciju i participaciju. Bez središta, bez pričvrsne točke i s konstantno mijenjajućim parametrima, ovi su objekti primarno umjetnički eksperimenti koji izražavaju iskreno vjerovanje u utopijsku moć umjetnosti u pravo u vrijeme kada je Zapad ponovno uvodio ideologiju umjetnosti i definitivno raskinuo s idejom utopije. Za razliku od toga, južnoamerički i istočnoeuropski pokreti fascinirani znanošću, novim tehnologijama i kibernetikom simbolizirali su kontinuirani napor u građenju bolje budućnosti kroz umjetnost.
Izložba predstavlja radove više od 30 umjetnika i grupa s obje strane Atlantskog oceana, koje daju dokaze povezanih interesa i intuicija. Izložba također uključuje jedinstven arhivski materijal. Skup tekstova predstavljen je na konferenciji „The Other Transatlantic. Kinetic and Op art in Eastern Europe and Latin America“ organiziranoj u Varšavi 2016. i bit će objavljen tijekom izložbe.
Izložbu i konferenciju organizirao je Muzej moderne umjetnosti u Varšavi u suradnji s Muzejom suvremene umjetnosti Garage u Moskvi.
PRESS
Polytka: Recenzja wystawy „Inny Trans Atlantyk … ”
e-flux: The Other Trans-Atlantic: Kinetic and Op Art in Eastern Europe and Latin America 1950s–1970s
infoarchitekta: INNY TRANS-ATLANTYK – SZTUKA KINETYCZNA I OP-ART
niezlasztuka: Inny Trans-Atlantyk. Sztuka kinetyczna i op-art w Europie Wschodniej i Ameryce Łacińskiej w latach 50. – 70.
numarte: MUZEUM SZTUKI NOWOCZESNEJ, WARSZAWA / INNY TRANS-ATLANTYK
Gazeta prawna: Wystawa Inny Trans-Atlantyk w Muzeum Sztuki Nowoczesnej
dzieje.pl: Inny Trans Atlantyk wystawa w Muzeum Sztuki Nowoczesnej
Romani pentru Romani: ARTIȘTI ROMÂNI PREZENȚI LA MUZEUL DE ARTĂ DIN VARȘOVIA
IZLOŽENI RADOVI IZ KOLEKCIJE MARINKO SUDAC
Katalog izložbe
urednici: Marta Dziewanska, Dieter Roelstraete, Abigail Winograd
tekstovi: Anindita Banerjee, Ariel Jiménez, Sasha Obukhova, Andrzej Turowski, Daniel Garza Usabiaga