Multiple Realities: Experimental Art in the Eastern Bloc, 1960s–1980s

Vancouver Art Gallery, Vancouver, Kanada, 2024.

kustos: Pavel Pyś
asistent kustosa: William Hernández Luege
koordinacija za VAG: Diana Freundl

IZLOŽENI UMJETNICI:

Milan Adamčiak, Autoperformationsartisten (Micha Brendel, Else Gabriel, Rainer Görß, and Via Lewandowsky), AWACS (Piotr Grzybowski and Maciej Toporowicz), István Bakos, Lubomír Beneš, A.E. Bizottság, Vladimir Bonačić, Geta Brătescu, Adina Caloenescu, Zdeňka Čechová, Věra Chytilová, Lutz Dammbeck, Jan Dobkowski, Orshi Drozdik, Ľubomír Ďurček, Sherban Epuré, Barbara Falender, Lászlo Fehér, Stano Filko, Vera Fischer, Henryk Gajewski and Piotr Rypson, AG. Geige, Teresa Gierzyńska, Karpo Godina, Tomislav Gotovac, Ion Grigorescu, Wiktor Gutt and Waldemar Raniszewski, Gino Hahnemann, Heino Hilger, Károly Hopp-Halász, Janós Istvánfy, Sanja Iveković, Libuše Jarcovjáková, Željko Jerman, Krzysztof Jung, György Kemény, Eva Kmentová, Milan Knížák / AKTUAL Group, Július KollerGyula Konkoly, Jiří Kovanda, György Kovásznai, Jarosław Kozakiewicz, Kryzys, Katalin Ladik, Matei Lăzărescu, Natalia LL, Ana Lupaş, Jolanta Marcolla, Dóra Maurer, Florin Maxa, Simon Menner, Tomislav Mikulić, Karel Miler, Andrzej Mitan, Jan Mlčoch, Teresa Murak, Krzysztof Niemczyk, Kolomon Novak, Ewa Partum, Plastic People of the Universe, Krystyna Piotrowska, Maria Pinińska-Bereś, Polish Radio Experimental Studio, Karol Radziszewski/Queer Archives Institute, Józef Robakowski and Eugeniusz Rudnik, Jerzy Rosołowicz, Akademia Ruchu, Zbigniew Rybczyński, Jan Ságl, Bogusław Schaeffer, Cornelia Schleime, Tomasz Sikorski, Jan Slávik and Ladislav Halada, Gabriele Stötzer, Aleksandar Srnec, Zdenek Sýkora, Alina Szapocznikow, Kálmán SzijártóBálint SzombathyPeter Štembera, Janina Tworek-Pierzgalska, Teresa Tyszkiewicz, Zsuzsi Ujj, Andrzej Urbanowicz, Miha Vipotnik, Jürgen Wittdorf, Krzysztof Wodiczko, Jana Želibská

Izložba Multiple Realities: Experimental Art in the Eastern Bloc, 1960s–1980s nudi opsežan pregled eksperimentalne umjetnosti nastale u šest srednjoistočnih europskih nacija od 1960-ih do 1980-ih. Obilježavajući generaciju umjetnika koji su se unijeli u eksperimentiranje, izložba koju je organizirao Walker prikazuje umjetnička djela koja se rijetko mogu vidjeti u Sjedinjenim Državama. Unatoč geografskoj blizini, umjetnici koji su radili u to vrijeme susreli su se s različitim uvjetima svakodnevnog života i stvaranja umjetnosti, suočavajući se s različitim stupnjevima kontrole i pritiska državnih vlasti. Prihvaćajući konceptualne ili formalne inovacije i duh avanturizma, Multiple Realities baca svjetlo na načine na koje su umjetnici odbijali, zaobilazili, izbjegavali i potkopavali službene sustave, u procesu stvaranja djela često prožetih duhovitošću, humorom ili ironijom.

Oslanjajući se na vizualnu umjetnost, performanse, glazbu i materijalnu kulturuizložba Multiple Realities: Experimental Art in the Eastern Bloc, 1960-1980s okuplja radove gotovo 100 umjetnika iz Istočne Njemačke, Poljske, Čehoslovačke, Mađarske, Rumunjske i Jugoslavije. Iako predstavlja odabrane kanonske figure iz regije, izložba u prvi plan stavlja manje poznate stvaraoce, posebice umjetnice, umjetničke kolektive i one koji istražuju utjelovljenje kroz LGBTQIA+ pogled.

Predstavljena kao niz tematskih poglavlja, izložba istražuje odnose između umjetnosti i politike te uloge koje institucije imaju u društvu. Kako su umjetnici pregovarali o svojim svakodnevnim životima, u kojima su se autoritet i moć očitovali kroz kontrolu i nadzor? Što možemo naučiti iz proizvodnje, cirkulacije i recepcije umjetnosti izvan kapitalističkih ekonomija? Kako su ograničenja, praktična ili ideološka, utjecala na mogućnosti umjetničke prakse u to vrijeme? Multiple Realities istražuje ove probleme kroz priču o procvatu umjetnosti kroz zajednicu, prijateljstvo i samoorganizaciju.