ALEXANDER RODCHENKO

RADOVI

Biografija

Rusija

1915-1946

Alexandr Rodčenko ključna je figura unutar ruskog konstruktivizma. Suosnivač je (s Vladimirom Tatljinom) ovog avangardnog pokreta. Njegova umjetnička ostavština obuhvaća spektar politički vođenih radova, uključujući fotografiju, plakate, slike i skulpture.

Rodčenkov umjetnički put započelo je 1910. godine kada je krenuo na studij pod mentorstvom Nicolaia Fechina i Georgija Medvedeva na Umjetničkoj školi u Kazanu. Tamo je upoznao Varvaru Stepanovu, koja će kasnije postati njegova supruga. Nakon toga, nakon 1914. godine nastavio je svoje obrazovanje u Institutu Stroganov u Moskvi, gdje se okušao u području apstraktnog crteža. Utjecaj Kazimira Maljeviča ostavio je neizbrisiv trag na njegov rad, potaknuvši ga na usvajanje oštre estetike i inovativne upotrebe materijala. Njegovo druženje s Vladimirom Tatljinom dodatno je oblikovalo njegovu umjetničku putanju, povezanost koja je prikazana njegovim sudjelovanjem na revolucionarnoj izložbi Trgovina 1916. g.

Između 1918. i 1922. Rodčenko sve više uranja u konstruktivistički stil, obilježen potpunom apstrakcijom i minucioznom geometrijskom preciznošću. Njegovi su radovi u tom razdoblju izrađivani pomoću ravnala i šestara, što je kulminiralo samostalnom izložbom u Moskvi 1918. U 1920-ima diverzificirao je medije u kojima stvara, te uključuje fotografiju, dizajn namještaja, scenografiju za pozornice i filmove, kao i kao plakat, knjiga i tipografski dizajn.

Rodčenko je 1920. preuzeo ulogu direktora Muzejskog ureda i nabavnog fonda prema imenovanju boljševičke vlade, zadužen za težak zadatak reorganizacije umjetničkih škola i muzeja. Istodobno je obnašao dužnost tajnika Moskovskog saveza umjetnika i odigrao ključnu ulogu u osnivanju Odjela za likovnu umjetnost Narodnog komesarijata za prosvjetu, a pridonio je i osnivanju Instituta za umjetničku kulturu. Od 1920. do 1930. prenosio je svoje znanje na Visokim tehničko-umjetničkim studijima (VKhUTEMAS/VKhUTEIN), instituciji nadahnutoj Bauhausom koja se 1930. suočila s raspuštanjem.

Do 1921. Rodčenko je postao član Produktivista, uz Stepanovu i Alekseja Gana, zagovarajući integraciju umjetnosti u svakodnevni život. Kao dokaz svoje predanosti, napustio je slikarstvo u korist intenzivnog fokusa na grafički dizajn za plakate, knjige i filmove. Na njegov stvaralački etos duboko su utjecale ideje i suradnja s redateljem Dzigom Vertovom, s kojim je blisko surađivao 1922. Nadalje, od 1923. do 1925. upustio se u plodonosnu suradnju s eminentnim avangardnim pjesnikom Vladimirom Majakovskim, dajući ilustracije za publikacije i časopise Majakovskog kao što su LEF i NOVYI LEF.

Tijekom 1920-ih, Rodčenkov umjetnički rad ostao je apstraktan. Godine 1928. pridružio se Oktobarskoj grupi umjetnika, iako je njegov mandat bio kratkog vijeka jer se tri godine kasnije suočio s izbacivanjem, optužen za “formalizam”, optužbu prvobitno podignutu u časopisu Sovetskoe Foto 1928. Nakon toga, tijekom sljedećeg desetljeća, Rodčenkov ugled unutar sovjetske političke situacije je oslabio, no on je ipak ostao posvećen grafičkom dizajnu, fotografiji i kazališnoj scenografiji.

ESEJ O AUTORU