Wiek półcienia. Sztuka w czasach planetarnej zmiany

Muzej moderne umjetnosti, Varšava, Poljska, 2020.

Kustosi: Sebastian Cichocki, Jagna Lewandowska

Umjetnici:

Jonathas de Andrade, Isabelle Andriessen, Rasheed Araeen, Robert Barry, Kasper Bosmans, Boyle Family, Agnieszka Brzeżańska, Dora Budor, Vija Celmins, Center for Land Use Interpretation, Alice Creischer, Czekalska + Golec, Betsy Damon, Tacita Dean, Thierry De Cordier, Agnes Denes, Ines Doujak, Jimmie Durham, Jerzy Fedorowicz, Hamish Fulton, Futurefarmers, Cyprien Gaillard, Simryn Gill, Wanda Gołkowska, Guerrilla Girls, Małgorzata Gurowska, Anna & Lawrence Halprin, Mitsutoshi Hanaga, Suzanne Husky, Ice Stupa Project, INTERPRT, Anja Kanngieser, Karrabing Film Collective, Beom Kim, Frans Krajcberg, Susanne Kriemann, Stefan Krygier, Katalin Ladik, Nicolás Lamas, John Latham, Richard Long, Antje Majewski, Nicholas Mangan, Krzysztof Maniak, Qavavau Manumie, Robert Morris, Shana Moulton & Nick Hallett, Teresa Murak, Peter Nadin & Natsuko Uchino & Aimée Toledano, Bruce Nauman, Nishiko, Isamu Noguchi, OHO, Dennis Oppenheim, Prabhakar Pachpute & Rupali Patil, Maria Pinińska-Bereś, Agnieszka Polska, Ludmiła Popiel, Joanna Rajkowska, Jerzy Rosołowicz, Oscar Santillán, Gerry Schum, Bonnie Ora Sherk, Anna Siekierska, Rudolf Sikora, Magdalena Starska, Irv Teibel, Akira Tsuboi, Maria Waśko, Ryszard Waśko, Lawrence Weiner, Magdalena Więcek, Andrea Zittel

Živimo u vremenu planetarnih promjena koje utječu na svakog od nas. Klimatske promjene utječu na svaku sferu života, uključujući razmišljanje o umjetnosti: na sustave njezine proizvodnje i distribucije, na njezinu društvenu funkciju i na odnos s drugim disciplinama, posebno sa znanošću.

Naslov izložbe preuzet je iz knjige The Collapse of Western Civilization: A View from the Future  Naomi Oreskes i Erika M. Conwaya (2014.), gdje protagonisti iz budućnosti postavljaju “razdoblje penumbroma” iz “sjene antiintelektualizma koji je pao na nekad prosvijetljene tehnoznanstvene nacije zapadnog svijeta tijekom druge polovice dvadesetog stoljeća, sprječavajući ih da djeluju prema tadašnjim znanstvenim saznanjima” i dovode do tragedije. Svjedoci smo ovog procesa: znanstvena otkrića prestala su se smatrati dispozitivnim i ne uvjeravaju ljude da počnu djelovati. Kao što je u The Atlanticu napisao američki pisac i povjesničar Ibram X. Kendi, analizirajući skepticizam prema klimatskim promjenama ili otvoreno odbacivanje prijetnje (klimatski demantizam): “Znanost postaje vjerovanje. Vjerovanje postaje znanost. Sve postaje ništa. Ništa postaje sve. Svi mogu vjerovati i ne vjerovati sve. Svi možemo znati sve i ne znati ništa. Svi žive kao stručnjaci za svaku temu.”

Promatranja umjetnika srodna su onima znanstvenika, ali oni obično ne suočavaju gledatelje koristeći brojeve, brzine grafikone ili “pornografske” slike siromaštva i pustošenja. Umjetnost ima na raspolaganju druge, “čudne alate” (Alva Noë, 2015), koje možemo upotrijebiti za prepoznavanje “čuda na nebu i znakova na zemlji”. Ili jednostavnije, kada obični alati dijaloga i uvjeravanja ne uspiju, umjetnici su ti čiji rad omogućava „maštoviti skok“. Oni rade s i na emocijama, suočavajući se s nerazumljivim i nepoznatim. Kako to kaže teoretičar vizualne kulture Nicholas Mirzoeff, moramo “nevidjeti”, tj. zaboraviti kako nas je prošlost “naučila gledati svijet”, i početi zamišljati drugačiji način bivanja s onim što se prije nazivalo prirodom.

📷: Daniel Chrobak