Philip Corner – Nijedna nota nikada | Drugi aspekti

Holanska kuća, Sisak, Hrvatska, 2019.

Kustosice: Alma Trauber, Dorotea Fotivec

Umjetnici:

Philip Corner

 

U sklopu projekta „Drugi aspekti | Other Aspects“ koji je rezultat suradnje između Instituta za istraživanje avangarde, Kolekcije Marinko Sudac u Zagrebu i Gradske galerije Striegl u Sisku, otvara se izložba jednog od osnivača globalnog umjetničkog pokreta FluxusPhilipa Cornera.

Tijekom otvorenja izložbe, Philip Corner izvest će performans „Nijedna nota nikad“, čiji će elementi kasnije ostati izloženi uz ostale radove.

Philip Lionel Corner rođen je 1933. u New Yorku u SAD-u. Jedan je od osnivača pokreta Fluxus koji je započeo s djelovanjem ranih 1960-ih. Njegovi radovi izvan medija glazbe i skladateljstva uključuju asamblaže, instalacije, kolaže, crteže, slike i kaligrafiju – za koju se počeo zanimati tijekom odsluženja vojnog roka u Koreji 1960. – 61. Njegova glazba često istražuje nenamjerne zvukove, slučajna događanja, minimalizam i nezapadnjačke instrumente.

Cornerovo stvaralaštvo obuhvaća korištenje snimljene glazbe, zatim klavirske improvizacije koje često uključuju gotovo svaki dio glasovira i različit broj izvođača, zvučne meditacije, skladbe za tradicionalne instrumente, računala, ili pak posebna azijska glazbala. Uključuje i metalna glazbala (npr. gong), trudeći se pronaći njihove sonične interpretacije. Stvara konceptualne zvučne radove, orkestralne komade, ali i one minimalističke, kao što je „Jedna nota jednom“. Performans i rad pripremljeni za ovu izložbu konceptualno se nastavljaju upravo na ovu seriju, u kojoj se ekstremni položaj tona dodatno pomiče – u tišinu, Prema Corneru, tišina ne označava nužno nešto „manje“ – ona otvara akciju, spontanost, buku, upravo suprotno od tišine.

Fluxus je međunarodni dijeljeni umjetnički stav, mreža umjetnika, dizajnera, pjesnika, glazbenika i kreativaca koja se javlja u ranim 60-ima prošlog stoljeća, a svoje temelje ima u eksperimentalnoj glazbi i propitivanju pojma umjetnosti. Fluxus je krenuo kao pobuna protiv komercijalnog tržišta umjetnosti, elitizma i konvencija u umjetnosti. Od svojih početaka u New Yorku proširio se i na Europu i Japan. Članovi nemaju jedinstven način stvaranja – njihova praksa uključuje sve medije, koriste predmete iz svakodnevice, čime propituju status umjetničkog predmeta, rada i umjetnosti same –  a to postižu kroz različite oblike radova, instalacija, glazbenih kompozicija i performansa. Jedan od ciljeva pokreta bio je maknuti granicu između umjetnosti i svakodnevnog svijeta, kroz odbacivanje pojma „visoke umjetnosti“ i približavanje javnosti. Najprominentnija imena ovog pokreta, uz Philipa Cornera, su John Cage, Nam June Paik, George Maciunas, Joseph Beuys, Ben Vautier, Ben Patterson, Alison Knowles, Mieko Shiomi, Yoko Ono…

Jedan od antologijskih radova pokreta Fluxus upravo je onaj Philipa Cornera „Piano Activities“, prvi puta izveden u Wiesbadenu 1962. Rad je izazvao velik skandal tijekom prve serije koncerata Fluxusa u Europi. Naime, slobodnom interpretacijom jedne Cornerove kompozicije, George Maciunas, Dick Higgins, Ben Patterson, Alison Knowles, Wolf Vostell i Emmett Williams nekoliko su dana fizički rastavljali glasovir, čije su ostatke zatim ponudili publici na aukciju. Spomenimo još i to da serije radova Philipa Cornera, uz eksperimentalnu glazbu i skladanje, instalacije i druge koncepte, uključuju i „Kompozicije stvarnosti“ u formi objekata ili koncepata, događanja-performanse u duhu Fluxusa, instalacije „Petali Pianissimo“ ili „Metal Meditations“ itd.

Ovom specifičnom suradnjom u sklopu projekta “Drugi aspekti | Other Aspects” bit će realizirane izložbe iz Kolekcije Marinko Sudac, koje će ukazati na umjetnike i njihove manje eksponirane radove kao i cikluse radova, koji potvrđuju ”druge i drugačije aspekte” i pozicije unutar umjetničkih tendencija avangardnih umjetničkih oblika i praksi 20. stoljeća od kojih neke kontinuiraju i danas. Tragom istraživačkih zaokreta i aktualiziranjem dijaloškog odnosa umjetničkih i antropoloških praksi, a time i prepoznavanjem ”zajedničkog polja na kojem se razmjenjuju politički i estetski ciljevi” (prema Francescu Maranu), nastojat ćemo ovim programom ukazati na mogućnosti novih čitanja radova koji se nalaze u Kolekciji Marinko Sudac.

Otvorenje izložbe