Utjecaj Borisa Demura na Vladu Marteka

Prijateljstvo od djetinjstva, filmovi Truffauta i Bergmana, te razgovori o umjetnosti prije samog umjetničkog djelovanja, višestruko su povezali Marteka i Demura. U vrijeme kada je Martek studirao književnost i filozofiju na Filozofskom fakultetu u Zagrebu, Demur je upisao Akademiju likovnih umjetnosti, gdje se, nakon tašizma, počeo baviti primarnim slikarstvom. Kao student ALU-a, bio je u doticaju s literaturom o novim umjetničkim tokovima, te je i na taj način utjecao na Marteka koji je, na konzervativnome Filozofskom fakultetu, teže dolazio do novih informacija.

Demurov analitički pristup, ogoljavanje slike, propitivanje značenja boje, linije i platna, potakli su Martekov iskorak u konceptualizam pa je, prema vlastitim riječima: „osjetio snažan poriv za dekonstrukcijom medija tj, za svođenjem nekih faza unutar poezije, unutar jezika na elementarne postavke”. U početku pisanjem tekstova, a kasnije postupno mijenjajući i reducirajući način prezentacije svojih radova, Martek je započeo proces raščlanjivanja koji je nazvao Elementarni procesi u poeziji. Demurovo konceptualističko propitivanje o značenju podloge slike, primijenio je na poeziju, što ga je navelo na pisanje stihova na staklu ili ogledalu, čime je problematizirao osnovne činjenice medija. Preko Demura, a kasnije i Jermana, Martek je usmjerio energiju k dekonstrukciji, a konceptualistička praksa svođenja na elementarne dijelove kasnije ga je dovela do uličnih akcija po sistemu agitacija „Čitajte..“[1] ili pisanja grafita.

[1] Martekove umjetničke agitacije, poput primjerice Čitajte Kamova, Čitajte Majakovskog itd., koje je ispisivao na papirima i lijepio u galerijama i po ulicama.