Zvučna (in)formacija
Muzej suvremene umjetnosti, Zagreb, Hrvatska, 2013.
Kustos: Kóan Jeff Baysa M.D.
Organizacija: Branko Franceschi
Izloženi umjetnici:
Igor Molochevski, Mark Bolotin, Jiayi i Shih-Wen Young, Blake Shaw
Kao osjetilna bića, doživljavamo iskustva i prikupljamo saznanja o svijetu preko naših osjetila, no stvarnost naposljetku oblikujemo „percepcijom“ koju tvori mreža neurona u našem mozgu. Dvostruki smisao naslova izložbe aludira na skulpturalno i fizičko, tj. sposobnost zvuka da zauzme prostor, te njegov utjecaj i haptička svojstva, kao i njegovu frankenštajnizaciju: digitalni reasemblaž, reorganizaciju i pretapanje osjetilnih doživljaja na jedinstvenoj razini u neo-jezike i nova iskustva.
Umjetnici odabrani za ovu izložbu napuštaju očekivane putanje i dodatno učvršćuju punopravnost zvuka kao stvaralačkog medija. Doprinoseći rastućoj tehnokulturi interaktivnih, višerazinskih i obuhvatnih instalacija i performansa, oni ukazuju na prijenos fokusa sa objekata kao takvih na načine na koje se oni percipiraju. Čujno se potajno udružuje s vizualnim u stvaranju novih, apstrahiranih, osjećajnih i izmišljenih prostora. Spoznajna neuroznanost ispituje kako su fizička svojstva svijeta organizirana u mozgu s ciljem stvaranja svjesne percepcije.
Igor Molochevski je umjetnik novih medija, redatelj dokumentarnih filmova i snimatelj. Svoj rad zasniva na reintergraciji medija i tehnologije. Tijek njegovog rada uključuje kodiranje uživo, interaktivno i generativno programiranje, kinetičke skulpture, dizajn zvuka i digitalno oblikovanje. Rad mu je definiran de-strukturiranjem vizualnih i konceptualnih paradigmi. U trbuhu nevidljive zvijeri je generativna audio-vizualna instalacija u kojoj je napetost uspostavljena između budističke pjevajuće posude koju aktivira netko iz publike i dinamičke autogenerirajuće digitalne slike.
Mark Bolotin je nagrađivani australski multimedijalni umjetnik, inovator i zasnivač te umjetnički direktor vodeće kompanije za interaktivne umjetnosti, Synarcade Audio-Visuals. Stvara ne samo jedinstvene multimedijalne radove u kojima se međusobno pretapaju glazba, film i teatar, već i inovativne oblike suradnje između umjetnika i publike. U svojoj umjetničkoj praksi središnji naglasak stavlja na mogućnosti interaktivne tehnologije u slavljenju i propitivanju pojmova ljudskog identiteta, kreativnosti i genetskih mutacija na početku 21. stoljeća. Trenutačno je njegov vodeći projekt Lumifonički zbor kreatura: gigantska dvanaestglava audio-vizualna kreatura koja pjeva ili recitira prozu kada je na to potakne umjetnik ili netko iz publike.
Jiayi i Shih-Wen Young su kalifornijski profesori matematike i fizike na The American River Univerisity u Sacramentu, Kalifornija. Pri realizaciji rada pomogli su im dr Barbari Block i dr Randyju Kochevaru sa Stanford University koji su im, ne samo velikodušno dopustili da koriste podatke iz projekta TOPP – već su im i pomogli stvoriti specifične grupe podataka koje su im olakšale stvaranje njihove umjetničke vizije. U instalaciji podataka pretočenih u zvuk koriste informacije prikupljene pri praćenju pacifičkih predatora uživo kroz projekt TOPP, započet 2000. godine kao jedan od sedamnaest projekata u sklopu Cenzusa podmorskog života, desetogodišnjeg poduhvata kojem se priključilo osamdeset nacija u nastojanju da se prouči i objasni različitost i obilje života u oceanima u kojima se taj život živi, baš kao što je bio i bit će življen. Obilježene životinje odašilju podatke putem satelita kao što je Argos koji kruži polarnom orbitom. U ovoj instalaciji isprepletene su migracijske putanje jednog pacifičkog morskog psa i tri sjeverna morska slona praćena tijekom otprilike dvije godine (2011-2013.). Pomoću zvuka pokušavaju otkriti smisao usmjeravanja i prostornih odnosa između predatora i njihovog plijena. Za referentnu točku je odabran morski pas. Svaka je putanja mapirana kao dvokanalni zvučni isječak, a potom se ovi zvučni isječci međusobno preklapaju stvarajući tako tkanje isprepletenih putovanja koji pridonose složenom pacifičkom ekosustavu.
Blake Shaw, nagrađivani dvadesetčetverogodišnji medijski umjetnik čiji je rad izlagan u brojnim muzejima i galerijama te na festivalima i umjetničkim sajmovima diljem Sjeverne Amerike i Europe, predstavlja rad Tata Francis i rodeo, audio-vizualnu instalaciju kojom istražuje prva tri mjeseca nove godine kroz nađene zvukove i video sniman od 21. prosinca 2012. Shaw stvara audio-vizualne Purkinjeve uzorke – ponavljanja u svjetlu i zvuku sa neznatnim periodičkim pomacima za koje se utvrdilo da moduliraju frekvenciju moždanih valova – kako bi oblikovao sveobuhvatni medijski krajolik. Za instalaciju koristi holofonski zvuk kako bi stvorio binauralni trodimenzionalni zvučni efekt.