BOSCH+BOSCH GROUP AND THE VOJVODINA NEO-AVANTGARDE MOVEMENT
Subotička grupa Bosch + Bosch (1969.-1976.) bila je jedna od umjetničkih grupa nastalih diljem Europe i drugih dijelova svijeta 60-ih, uglavnom unutar glazbene scene, ali i drugih područja, poput široke domena vizualne umjetnosti.
Osviještenost stanovnika Subotice ukorijenjena je u poseban karakter grada koji se nalazi u pograničnom području, prepun multikulturalnog identiteta i višejezičnosti. Dok je buržoaski stav još uvijek bio opipljivo prisutan u svojoj umjetnosti u 60-ima, generacija u nastajanju već je tragala za lokalnim tragovima mađarskog aktivizma, tražeći povijesne resurse koji su nastojali objasniti i pobuditi sjećanje na dadaističke “matineje” u Vojvodini. Tražili su lokalne korijene umjetnosti, svježe ideje koje su procurile s međunarodne scene na jugoslavensku scenu, zahvaljujući ekonomskoj, kulturnoj i umjetničkoj otvorenosti zemlje i bezgraničnim mogućnostima intelektualnog umrežavanja.
Književna istraživanja također su pomogla uglavnom etničkim članovima mađarske grupe Bosch + Bosch u lokalnom prepoznavanju značaja mađarskog aktivizma, pretežno epohalnih studija Imre Borija koji je oživio djelo Lajosa Kassaka, napuštenog u Mađarskoj. Povijesna istraživanja tijeka zeitizma i jugoslavenskog dadaizma započela su se gotovo istodobno na južnoslovenskoj sceni. Mladi subotički umjetnici prepoznali su neizbježnost mrežnog sustava koji je već djelovao u razdoblju povijesne avangarde i ponovno se pojavio na međunarodnoj sceni 60-ih. Osim samorazjašnjavajućih odnosa južnoslavenskih naroda – uglavnom s Novim Sadom, Beogradom, Zagrebom i Ljubljanom – pridavali su posebnu važnost intelektualnom i fizičkom pristupu svojim mađarskim istomišljenicima istomišljenika, kao i njihovoj suradnji s umjetničkim krugovima na sjeveru i jugu SAD-a – uglavnom koristi blagodati mail art.
Bosch + Bosch grupa stupila je na scenu sa željom za promjenom, predviđajući novu vrstu društvene uloge umjetnosti koja nadilazi lokalne, provincijske vrijednosti u svim slojevima života. Bio je to tipičan kozmopolitski fenomen koji je idolizirao ideju međunarodne (kontra) umjetnosti, pokušavajući reformirati pojmove umjetnosti i umjetnika, zacementirani u zastarjelom obliku. Vjerno idejama avangarde, oni su tvrdili da umjetnik nije pitanje statusa, već načina života i ponašanja. Koliko je toga zapravo ostvareno – izložba se, nadamo se, pokazuje rasvjetljujućom.
Povod ove retrospektivne izložbe je da je grupa osnovana prije pola stoljeća, kao drugi takav kolektiv u Jugoslaviji. Izložba je organizirana s Institutom za istraživanje avangarde i Kolekcijom Marinko Sudac, odakle je i došla većina izloženih djela, što dodatno daje uvid u modernistička – apstraktna i enformel – nastojanja poslijeratne umjetnosti u Vojvodini. Izložba također naglašava neke trenutke iz aktivnosti drugih vojvođanskih grupa nastalih tijekom 60-ih i 70-ih, pružajući kontekst jezgrovitom korpusu. Daleko neznatan aspekt je taj što izložba predstavlja djela nekih članova grupe nakon 1976, ilustrirajući daljnji razvoj određenih kreativnih ideja. Ovaj konstruktivan pristup može biti posebno zanimljiv s obzirom na one umjetnike koji su i danas aktivni.
Konačno, citat koji se odnosi na podrijetlo naziva grupe: „Ime Bosch + Bosch grupe temelji se na konceptualnoj paradigmi koja označava most između rane faze u aktivnostima kolektiva i prirode njezinog kasnijeg poništavanja, u tijek kojeg je formulirano krajnje vjerovanje zajednice. Naše prolazno tradicionalno razdoblje obilježilo je naše divljenje nizozemskom slikaru Hijeronimusu Boschu. Čim smo nakon formiranja krenuli u međunarodne vode suvremene umjetnosti, postalo je očito da se trebamo suočiti s novom medijom i medijskom tehnologijom toga doba. Razmišljali smo koji bi pojam iz svijeta moderne tehnologije bio najprikladniji da izrazimo ovaj trenutak, a to je kako smo stigli do zapadnonjemačke tvrtke Bosch, koja je do 60-ih već bila isklesana na jugoslavenskom tržištu, a istovremeno služi kao udruženje nizozemskom majstoru. Spajanjem dvaju Boschova ugradili smo ime naše grupe u simetričnu strukturu, premda – kao što je to više nego očito do sada – vaga se značajno pomaknula u korist medijskih istraživanja povezanih s tehnološkim aspektima, nakon što smo svakodnevno naturalizirali upotrebu fotografije, dijapozitiva, filma, televizije, kseroksa itd. Označavajući doba tehnologije, novi pojam Boscha simbolično je zamijenio staro. "
(Bálint Szombathy)
Povod ove retrospektivne izložbe je da je grupa osnovana prije pola stoljeća, kao drugi takav kolektiv u Jugoslaviji. Izložba je organizirana s Institutom za istraživanje avangarde i Kolekcijom Marinko Sudac, odakle je i došla većina izloženih djela, što dodatno daje ...